Więcej informacji
Kurs - Dziennikarz
-
Cele
Przygotowany przez grupę doświadczonych dziennikarzy kurs jest abecadłem dziennikarstwa. Szczegółowo przedstawia najważniejsze gatunki dziennikarskie, zasady budowania tekstów, metody zdobywania informacji i przetwarzania ich na materiał prasowy. Omawia zagadnienia związane z fotografią i grafiką prasową oraz layoutem, czyli graficznym i merytorycznym projektem tytułu prasowego. Uczy także, jak prawidłowo adiustować i redagować teksty dziennikarskie. Kurs opisuje specyfikę poszczególnych działów redakcji, obowiązujące w nich zasady i zadania pracujących w nich dziennikarzy.
-
Szczegółowe informacje
Zalety Kursu
- przystępny język
- przedstawienie poszczególnych zagadnień na autentycznych przykładach
- omówienie prawa prasowego i etyki dziennikarskiej
- prace domowe oparte w dużej mierze na praktycznych ćwiczeniach
- opieka doświadczonego nauczyciela
Długość Kursu i Cena
- długość kursu: 16 miesięcy (1 pakiet lekcyjny w miesiącu)
- średni czas nauki: 15-30 minut dziennie
- opłata za kurs (materiały lekcyjne i opieka nauczyciela)
Program kursu
* Zeszyt 1
O czym powinien wiedzieć dziennikarz, by uniknąć kłopotów
Mikroświat redakcji. „Miny”, które czekają na początkującego dziennikarza w kontaktach
zewnętrznych. Kto musi nam udzielić informacji, a kto może odmówić. Jak wyegzekwować
swoje prawo do uzyskania informacji. Jak uniknąć sprostowań lub procesów sądowych.
Osoby publiczne. Do jakich materiałów dziennikarz ma prawo wglądu. Ochrona danych i
wizerunku. Prawo prasowe.
* Zeszyt 2
Zawód reporter
Źródła informacji – człowiek, dokumenty, archiwa, Internet, ogłoszenia i reklamy,
materiały nadsyłane z instytucji i firmy, faksy, listy. Jak budować własne archiwum. Jak
zdobywać informatorów. Weryfikacja uzyskanych informacji.
* Zeszyt 3
Informacja
Czym jest informacja. Typy informacji. Konstrukcja informacji krótkiej i dłuższej. Co to jest
lid, sposoby pisania lidów. Tytuły prasowe, nadtytuły, podtytuły.
* Zeszyt 4
Wywiad
Przygotowanie do wywiadu – zbieranie informacji o osobie, z którą chcemy rozmawiać, o
problemie, o który chcemy pytać, ułożenie wstępnej listy pytań, technika pracy.
Przeprowadzenie wywiadu – zachowanie podczas rozmowy, kolejność zadawanych pytań,
nowe wątki pojawiające się w rozmowie, tzw. trudne pytania.
* Zeszyt 5
Reportaż
Temat na reportaż – aktualne wydarzenie, notatka prasowa, ciekawi ludzie, trop
wydarzenia historycznego, własne uczestnictwo. Technika pracy – oczy i uszy szeroko
otwarte, na co zwracać uwagę, jak się zachowywać, jak rozmawiać z ludźmi. Technika
pisania – w której osobie, jaki zastosować czas, jakie tempo, sposób wplatania cytatów.
* Zeszyt 6
Artykuł publicystyczny
Organizacja materiału publicystycznego – zbieranie danych (źródła informacji).
Formułowanie lidu i ustalanie zasadniczej tezy. Grupowanie danych – ognisko tematyczne,
formułowanie tez pomocniczych w przejrzystej kolejności. Obudowa tekstu – tytuł,
nadtytuł, podtytuły, śródtytuły, „wybicia”. Opracowanie graficzne tekstu – ramka, mapa,
diagram, wykres, zdjęcia.
* Zeszyt 7
Gatunki dziennikarskie – komentarz, recenzja, felieton, esej
Komentarz – prezentacja jednostkowego faktu w powiązaniu z innymi faktami, struktura,
język, odmiany. Recenzja – struktura, krytyka a recenzja. Felieton – cechy, mistrzowie
gatunku, odmiany. Esej – poszukiwanie źródeł, teza główna, konstrukcja myślowa,
narracja.
* Zeszyt 8
Nie ma gazety bez Czytelników
Kim jest nasz Czytelnik (wykształcenie, płeć, rodzina, majątek, zainteresowania, miejsce
zamieszkania). Sposób kontaktu Czytelnika z redakcją. Czego Czytelnik oczekuje od
redakcji i jak mu pomóc. Dlaczego kontakt z Czytelnikiem jest ważny dla redakcji, co
wnosi. Interaktywność na łamach.
* Zeszyt 9
Fotografia prasowa
Co to jest fotografia prasowa i czym się różni od innych. Podstawowe wymogi względem
zdjęcia prasowego. Sprzęt i jego zastosowanie. Fotografia cyfrowa. Skanowanie i obróbka
komputerowa. Kadrowanie. Fotoreportaż. Zdjęcie – symbol. Portret prasowy. Samodzielna
informacja. Rola światła w zdjęciu. Prawo autorskie i pokrewne w części dotyczącej
fotografii.
* Zeszyt 10
Grafika prasowa
Historia ilustracji prasowej od XIX w. Rola ilustracji w prasie. Podział ilustracji ze względu
na funkcję. Podział ilustracji ze względu na typ użytego narzędzia. Infografika – jak
zbierać materiały, rodzaje infografik. Współczesne metody przygotowania ilustracji do
druku.
* Zeszyt 11
Kto i za co odpowiada w redakcji
Organizacja redakcji dużego tytułu prasowego – podział na funkcje, zakresy
odpowiedzialności, współpracownicy. Organizacja małej, sublokalnej redakcji –
wszystko w rękach jednej, dwóch osób, oparcie się na współpracownikach.
* Zeszyt 12
Planowanie pracy w redakcji
Jak zbieramy pomysły na ciekawe teksty. Komu zlecamy tematy bieżące. Jak planujemy
numer. Adiustacja i redagowanie tekstów. DTP.
* Zeszyty 13-14
Layout, czyli projekt graficzny i merytoryczny tytułu prasowego
Podstawowe pojęcia. Skuteczna trasa czytania – czas poświęcony na lekturę i wynikające
z tego konsekwencje, układ kolumny. Przestrzeń redakcyjna – stałe rubryki, kolumny
tematyczne. Typ gazety ze względu na zawartość merytoryczną i grafikę – opiniotwórcza,
tzw. bulwarowa, mutacja obu. Szata graficzna – makieta, wybór wielkości i kroju czcionki
dla tytułu, podtytułu, nadtytułu, wybicia, lidu, tekstu; budowa szpalty – kiedy pion, kiedy
poziom, operowanie światłem, równowaga między ilustracją a tekstem (kiedy można ją
złamać), włamywanie ilustracji na stronę.
* Zeszyt 15
Reklama w prasie
Tekst reklamowy w prasie – plusy i minusy. Jak uciec od kryptoreklamy, jak ją tępić.
Sponsoring, umowa barterowa. Gordyjski węzeł – interes wydawcy (ochrona
reklamodawców) a interes dziennikarza (opisywanie nieprawidłowości w konkretnej
firmie). Etyka zawodowa. Wypisy z prawa autorskiego.
* Zeszyt 16
Jak założyć gazetkę
Krótkie podsumowanie wiadomości z 15 zeszytów. Rejestracja nowego tytułu prasowego.
Drukarnia. Kolportaż.
Inne informacje związane z dziennikarstwo publiczne i korporacyjne