Kurs - Dziennikarz

Więcej informacji

Kurs - Dziennikarz

  • Cele Przygotowany przez grupę doświadczonych dziennikarzy kurs jest abecadłem dziennikarstwa. Szczegółowo przedstawia najważniejsze gatunki dziennikarskie, zasady budowania tekstów, metody zdobywania informacji i przetwarzania ich na materiał prasowy. Omawia zagadnienia związane z fotografią i grafiką prasową oraz layoutem, czyli graficznym i merytorycznym projektem tytułu prasowego. Uczy także, jak prawidłowo adiustować i redagować teksty dziennikarskie. Kurs opisuje specyfikę poszczególnych działów redakcji, obowiązujące w nich zasady i zadania pracujących w nich dziennikarzy.
  • Szczegółowe informacje Zalety Kursu
    • przystępny język
    • przedstawienie poszczególnych zagadnień na autentycznych przykładach
    • omówienie prawa prasowego i etyki dziennikarskiej
    • prace domowe oparte w dużej mierze na praktycznych ćwiczeniach
    • opieka doświadczonego nauczyciela
    Długość Kursu i Cena
    • długość kursu: 16 miesięcy (1 pakiet lekcyjny w miesiącu)
    • średni czas nauki: 15-30 minut dziennie
    • opłata za kurs (materiały lekcyjne i opieka nauczyciela)

    Program kursu

        * Zeszyt 1

          O czym powinien wiedzieć dziennikarz, by uniknąć kłopotów
          Mikroświat redakcji. „Miny”, które czekają na początkującego dziennikarza w kontaktach
          zewnętrznych. Kto musi nam udzielić informacji, a kto może odmówić. Jak wyegzekwować
          swoje prawo do uzyskania informacji. Jak uniknąć sprostowań lub procesów sądowych.
          Osoby publiczne. Do jakich materiałów dziennikarz ma prawo wglądu. Ochrona danych i
          wizerunku. Prawo prasowe.

        * Zeszyt 2

          Zawód reporter
          Źródła informacji – człowiek, dokumenty, archiwa, Internet, ogłoszenia i reklamy,
         materiały nadsyłane z instytucji i firmy, faksy, listy. Jak budować własne archiwum. Jak
         zdobywać informatorów. Weryfikacja uzyskanych informacji.

        * Zeszyt 3

          Informacja
          Czym jest informacja. Typy informacji. Konstrukcja informacji krótkiej i dłuższej. Co to jest
          lid, sposoby pisania lidów. Tytuły prasowe, nadtytuły, podtytuły.

        * Zeszyt 4

          Wywiad
          Przygotowanie do wywiadu – zbieranie informacji o osobie, z którą chcemy rozmawiać, o
          problemie, o który chcemy pytać, ułożenie wstępnej listy pytań, technika pracy.
          Przeprowadzenie wywiadu – zachowanie podczas rozmowy, kolejność zadawanych pytań,
          nowe wątki pojawiające się w rozmowie, tzw. trudne pytania.

        * Zeszyt 5

          Reportaż
          Temat na reportaż – aktualne wydarzenie, notatka prasowa, ciekawi ludzie, trop
          wydarzenia historycznego, własne uczestnictwo. Technika pracy – oczy i uszy szeroko
          otwarte, na co zwracać uwagę, jak się zachowywać, jak rozmawiać z ludźmi. Technika
          pisania – w której osobie, jaki zastosować czas, jakie tempo, sposób wplatania cytatów.

        * Zeszyt 6

          Artykuł publicystyczny
          Organizacja materiału publicystycznego – zbieranie danych (źródła informacji).
          Formułowanie lidu i ustalanie zasadniczej tezy. Grupowanie danych – ognisko tematyczne,
          formułowanie tez pomocniczych w przejrzystej kolejności. Obudowa tekstu – tytuł,
          nadtytuł, podtytuły, śródtytuły, „wybicia”. Opracowanie graficzne tekstu – ramka, mapa,
         diagram, wykres, zdjęcia.

        * Zeszyt 7

          Gatunki dziennikarskie – komentarz, recenzja, felieton, esej
          Komentarz – prezentacja jednostkowego faktu w powiązaniu z innymi faktami, struktura,
          język, odmiany. Recenzja – struktura, krytyka a recenzja. Felieton – cechy, mistrzowie
          gatunku, odmiany. Esej – poszukiwanie źródeł, teza główna, konstrukcja myślowa,  
          narracja.

        * Zeszyt 8

          Nie ma gazety bez Czytelników
          Kim jest nasz Czytelnik (wykształcenie, płeć, rodzina, majątek, zainteresowania, miejsce
          zamieszkania). Sposób kontaktu Czytelnika z redakcją. Czego Czytelnik oczekuje od
          redakcji i jak mu pomóc. Dlaczego kontakt z Czytelnikiem jest ważny dla redakcji, co
          wnosi. Interaktywność na łamach.

        * Zeszyt 9

          Fotografia prasowa
          Co to jest fotografia prasowa i czym się różni od innych. Podstawowe wymogi względem
          zdjęcia prasowego. Sprzęt i jego zastosowanie. Fotografia cyfrowa. Skanowanie i obróbka
          komputerowa. Kadrowanie. Fotoreportaż. Zdjęcie – symbol. Portret prasowy. Samodzielna
          informacja. Rola światła w zdjęciu. Prawo autorskie i pokrewne w części dotyczącej
          fotografii.

        * Zeszyt 10

          Grafika prasowa
          Historia ilustracji prasowej od XIX w. Rola ilustracji w prasie. Podział ilustracji ze względu
          na funkcję. Podział ilustracji ze względu na typ użytego narzędzia. Infografika – jak
          zbierać materiały, rodzaje infografik. Współczesne metody przygotowania ilustracji do
          druku.

        * Zeszyt 11

          Kto i za co odpowiada w redakcji
          Organizacja redakcji dużego tytułu prasowego – podział na funkcje, zakresy
          odpowiedzialności, współpracownicy. Organizacja małej, sublokalnej redakcji –
          wszystko w rękach jednej, dwóch osób, oparcie się na współpracownikach.

        * Zeszyt 12

          Planowanie pracy w redakcji
          Jak zbieramy pomysły na ciekawe teksty. Komu zlecamy tematy bieżące. Jak planujemy
          numer. Adiustacja i redagowanie tekstów. DTP.

        * Zeszyty 13-14

          Layout, czyli projekt graficzny i merytoryczny tytułu prasowego
          Podstawowe pojęcia. Skuteczna trasa czytania – czas poświęcony na lekturę i wynikające
          z tego konsekwencje, układ kolumny. Przestrzeń redakcyjna – stałe rubryki, kolumny
          tematyczne. Typ gazety ze względu na zawartość merytoryczną i grafikę – opiniotwórcza,
          tzw. bulwarowa, mutacja obu. Szata graficzna – makieta, wybór wielkości i kroju czcionki
          dla tytułu, podtytułu, nadtytułu, wybicia, lidu, tekstu; budowa szpalty – kiedy pion, kiedy
          poziom, operowanie światłem, równowaga między ilustracją a tekstem (kiedy można ją
          złamać), włamywanie ilustracji na stronę.

        * Zeszyt 15

          Reklama w prasie
          Tekst reklamowy w prasie – plusy i minusy. Jak uciec od kryptoreklamy, jak ją tępić.
          Sponsoring, umowa barterowa. Gordyjski węzeł – interes wydawcy (ochrona
          reklamodawców) a interes dziennikarza (opisywanie nieprawidłowości w konkretnej
          firmie). Etyka zawodowa. Wypisy z prawa autorskiego.

        * Zeszyt 16

          Jak założyć gazetkę
          Krótkie podsumowanie wiadomości z 15 zeszytów. Rejestracja nowego tytułu prasowego.
          Drukarnia. Kolportaż.

Inne informacje związane z dziennikarstwo publiczne i korporacyjne

  • Studia Podyplomowe- Media i Komunikowanie masowe

  • Centrum: WSZiB- Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Poznaniu
  • Więcej informacji
  • Studia I Stopnia- Media i Komunikowanie Masowe

  • Centrum: WSZiB- Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Poznaniu
  • Więcej informacji
  • Studia Podyplomowe-Mediacje i Negocjacje

  • Centrum: Wyższa Szkoła Umiejętności Społecznych
  • Więcej informacji
  • Studia Podyplomowe-Zarządzanie w Sytuacjach Kryzysowych

  • Centrum: Wyższa Szkoła Umiejętności Społecznych
  • Więcej informacji
  • Studia II Stopnia- Komunikacja Międzykulturowa

  • Centrum: Wyższa Szkoła Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa
  • Więcej informacji
  • Studia I Stopnia- Dziennikarstwo

  • Centrum: Wyższa Szkoła Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa
  • Więcej informacji
  • Studia I Stopnia - Komunikacja Społeczna

  • Centrum: Wyższa Szkoła Umiejętności Społecznych
  • Więcej informacji