Kurs - Czego i jak nauczać o dziejach i kulturze Żydów na lekcjach historii, języka polskiego i wiedzy o kulturze
CeleCel kursu: - pogłębienie wiedzy wśród nauczycieli na temat narodu żydowskiego, - prezentacja wspólnego dziedzictwa judaizmu i chrześcijaństwa, - przedstawienie relacji pomiędzy chrześcijanami a wyznawcami Judaizmu na przestrzeni wieków, - omówienie przyczyn powstania antyjudaizmu i antysemityzmu w Europie na przestrzeni wieków, - wyjaśnienie różnic ideologicznych pomiędzy antyjudaizmem a antysemityzmem, - obalenie mitów i stereotypów związanych z narodem izraelskim, - zapoznanie z kulturowym dziedzictwem Żydów polskich, - ukazanie wspólnych wątków historii Żydów i Polaków, - analizowanie genezy i przejawów antysemityzmu jako aktualnego problemu społecznego w Polsce, - poszerzenie wiedzy o Holokauście w Polsce, - zapoznanie z literaturą i prasą żydowską.
Profil słuchacza / wymoginauczyciele przedmiotów humanistycznych w szkole podstawowej, gimnazjum i szkołach ponadgimnazjalnych, w tym nauczycieli historii, języka polskiego i wiedzy o kulturze.
Szczegółowe informacje1. Dzieje Żydów w Europie.
2. Dzieje Żydów na ziemiach polskich ze szczególnym uwzględnieniem Zagłębia Dąbrowskiego i Śląska.
3. Wspólne dziedzictwa judaizmu i chrześcijaństwa.
4. Relacje pomiędzy chrześcijanami a wyznawcami Judaizmu na przestrzeni wieków.
5. Antyjudaizm i antysemityzm w Europie na przestrzeni wieków.
6. Różnice ideologiczne pomiędzy antyjudaizmem a antysemityzmem.
7. Kulturowe dziedzictwo Żydów polskich.
8. Geneza i przejawy antysemityzmu jako aktualnego problemu społecznego w Polsce.
9. Metodyka nauczania o dziejach Żydów na lekcjach historii.
10. Zagadnienie Holokaustu w Polsce.
11. Literatura i prasa żydowska.
12. Literatura polsko-żydowska pogranicza Górnego Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego