Celeokreślenie osobistej postawy wobec agresji w szkole przez odwołanie się do osobistych doświadczeń; - zapoznanie się z przyczynami zaburzeń rozwojowych dzieci i młodzieży i określenie możliwości szkoły w ich korekcji i minimalizacji wynikających z nich szkód; - zapoznanie się z cechami zdrowego środowiska wychowawczego; - samodzielna ocena psychokorekcyjnego i profilaktycznego potencjału własnej szkoły; - określenie parametrów istotnych dla badania klasy jako grupy społecznej i wypracowanie narzędzia do jej diagnozy; - zaplanowanie działań mających na celu funkcjonowanie lasy i społeczności szkolnej bez agresji i destrukcji; - doświadczenie sytuacji osobistego kontaktu z uczniem przejawiającym zachowania destrukcyjne i określą swoje możliwości i potrzeby rozwojowe w tym zakresie.
Profil słuchacza / wymogiNauczyciele wszystkich przedmiotów szkół podstawowych, gimnazjów i ponadgimnazjalnych, nauczyciele wychowawcy, pedagodzy szkolni.
Szczegółowe informacjeKurs: Agresja w szkole-Jak przeciwdziałać?
Obszary tematyczne
- agresja i destrukcja jako doświadczenie osobiste;
- przyczyny zachowań agresywnych i destrukcyjnych dzieci i młodzieży;
- szkoła jako środowisko profilaktyczne;
- przeciwdziałanie zachowaniom destrukcyjnym na poziomie klasy;
- praca indywidualna z uczniem o zachowaniach destrukcyjnych;
- diagnoza deficytów charakterologicznych będących przyczynami agresji i destrukcji (etiologia, objawy, osiowe problemy, potrzeby i możliwości uczniów o określonych deficytach);
- błędy popełniane przez nauczycieli w relacjach z uczniami o określonych problemach charakterologicznych;
- planowanie i realizacja postępowania korekcyjnego w szkole;
- dysfunkcje systemów rodzinnych;
- wpływ środowiska rówieśniczego na rozwój młodzieży (klasa szkolna, grupy nieformalne);
- zasoby i możliwości szkoły w przeciwdziałaniu zaburzeniom profilaktyki uzależnień;
- istota i cele psychoprofilaktyki;
- cechy zdrowego środowiska wychowawczego;
- diagnoza klasy;
- diagnoza społeczności szkolnej;
- planowanie postępowania korekcyjnego w szkole i klasie;
- badanie osobistych deficytów i możliwości w kontakcie z uczniem o szczególnych problemach.
Czas trwania
30 godzin dydaktycznych
Struktura
5 spotkań po 6 godzin po godz. 15.00