Którędy do Sukcesu, Czyli Budowanie Ścieżek Kariery - Szkolenie
Szczegółowe informacjeCEL: Najważniejszym celem szkolenia jest zdobycie przez uczestników wiedzy na temat znaczenia i zasad budowania ścieżek kariery, praktyczne wykorzystanie narzędzi zarządzania zasobami w celach rozwojowych Celem jest rozwój umiejętności rozpoznawania zasobów pracowników oraz wykorzystywania potencjału pracowników podczas planowania rozwoju firmy
Cele pośrednie:
Rozwijające refleksje osobiste
Doskonalenie umiejętności zarządzania potencjałem pracowników
Doskonalenie umiejętności budowania stabilnego zespołu
Minimalizacja zjawiska odchodzenia najwartościowszych pracowników
Zdobycie wiedzy z obszaru planowania ścieżek rozwoju
Program kursu Dzień dobry - Wprowadzenie i prezentacja celów szkolenia
Krótka prezentacja programu
Oczekiwania uczestników
Ćwiczenie integracyjne
Budowanie ścieżek kariery jako element strategii personalnej firmy
Gdzie jesteśmy i jaki jest stan organizacji pod względem zasobów ludzkich?
Gdzie chcemy być i jaki stan chcemy uzyskać w przyszłości?
Jak to osiągnąć?
Znaczenie kultury organizacyjnej dla zarządzania kadrami
System wartości i ukierunkowanie rozwoju
System motywacyjny jako odzwierciedlenie systemu wartości
Rekrutacja i selekcja pracowników pod względem najbardziej pożądanych cech osobowości
Styl kierowania i rola pracy zespołowej
System komunikacji i klimat organizacyjny
Identyfikacja z firmą i jej misją
Kryteria uwzględniane przy tworzeniu planu rozwoju pracownika
Określenie pożądanych kwalifikacji pracownika
Określenie niezbędnych doświadczeń zawodowych
Analiza wyników osiągniętych w realizacji wcześniejszych zadań
Czynniki decydujące o planowaniu kariery
Indywidualne preferencje zawodowe pracowników
Predyspozycje pracowników
Możliwości pozyskania i rozwijania niezbędnych kompetencji
i kwalifikacji
Cele i możliwości firmy w zakresie szkolenia i awansowania pracownika
Diagnoza potencjału rozwojowego pracownika
Rozmowa dotycząca kariery (system wartości, najważniejsze aspekty pracy, zakres zainteresowań zawodowych, stopień przywiązania do firmy)
Metody badania: dane z okresowej oceny pracowniczej, obserwacja na miejscu pracy, rozmowa, ankieta, kwestionariusz, coaching indywidualny, assessment i development center, obserwacja podczas szkoleń i badanie efektywności szkoleń
Cechy planu ścieżki kariery zawodowej
Spójność z rodzajem działalności firmy
Dostosowanie do obecnej i przyszłej kultury organizacyjnej
Uwzględnienie różnorodnych elementów funkcji personalnej: ocena, kształcenie, przesunięcia poziome, awans i degradacja pracownika
Elastyczność – uwzględniający zmiany wewnątrz
i na zewnątrz organizacji
Zawierający co najmniej dwa warianty rozwoju
Sporządzanie planu ścieżki kariery zawodowej
Określenie ścieżki awansu z uwzględnieniem perspektywy czasowej
Stopień szczegółowości planowania w perspektywie czasu
Uwzględnienie faz rozwoju indywidualnego i czynników społecznych
Uwzględnienie alternatywnych wariantów rozwoju zawodowego
Ustalenie sposobu weryfikacji postępów w rozwoju
i nabywania kwalifikacji
Zespół odpowiedzialny za planowanie ścieżek kariery
– skład i zadania
Kogo powinniśmy zaprosić do pracy nad projektem,
by zminimalizować błędy,
Jak konsultować i komunikować nasze pomysły
Zasady budowania zespołu odpowiedzialnego za planowanie ścieżek kariery
Korzyści i zagrożenia wynikające z budowania ścieżek kariery
Dla organizacji
Dla pracownika
Co potem? Proces zmiany osobistej
Syntetyczne podsumowanie treści szkolenia
Wskazówki dotyczące wdrożenia nabytych umiejętności
w praktyce
Plan zmiany osobistej
Metodyka zajęć:
Zajęcia są prowadzone metodą warsztatową opartą na aktywizacji uczestników szkolenia poprzez pracę w małych grupach, dyskusje na forum grupy oraz testy i ćwiczenia, studia przypadków, pracę indywidualną, symulacje i mini-wykłady
z omówieniem przykładów z życia i prezentacją multimedialną. Uczestnicy uczą się poprzez doświadczenie – ćwiczą różne sytuacje w małych grupach, z możliwością konsultacji indywidualnych. Nauka poprzez kreatywność, elastyczność
i zabawę, poprzez osobiste doświadczenie, przyjazny nastrój
i bezpieczną atmosferę.