Program:
1. Moduł 1 - Strategia firmy a system zarządzania efektywnością
Dość często spotykamy się ze stwierdzeniami, że firma a) jest silnie zarządzana finansowo, b) że w firmie najwięcej do powiedzenia ma sprzedaż albo, c) że firma inwestuje i buduje market share. W rzeczywistości każda z tych firm swoją uwagę strategiczną skupia na innych elementach. Firma a) koncentruje się zapewne na marży i wyniku finansowym, firma b) na dynamice sprzedaży a firma c) np. na M&A i wdrażaniu nowych produktów. Systemy Performance Measurement w takich firmach będą się różnić i będą skupione na innych elementach.
W tej części szkolenia uczestnicy nauczą się formułować cele strategiczne firmy a następnie główne założenia systemu efektywności spójne z tymi celami. Omówiony zostanie również aspekt Kluczowych Czynników Sukcesu dla branży, w której działa dana organizacja i ich wpływ na budowę systemu Performance Measurement.
2. Moduł 2 - Dekompozycja celów strategicznych na piony organizacyjne, główne zadania pionów
a system zarządzania efektywnością
Kluczowym we wdrożeniu każdej strategii jest umiejętna jej dekompozycja na główne piony a następnie komórki organizacyjne. To samo dotyczy mierników efektywności. Odpowiednie przejście od mierników o charakterze strategicznym do mierników operacyjnych – tzw. drill down – spójne ze strategią, założeniami planu operacyjnego oraz zadaniami realizowanymi przez poszczególne komórki organizacyjne zapewnia spójność całego systemu zarządzania w firmie.
Uczestnikom szkolenia zostanie przekazana wiedza oraz przedstawione przykłady z zakresu dekompozycji celów i w powiązaniu z nimi mierników efektywności na coraz niższe poziomy organizacyjne.
3. Moduł 3 - Charakterystyka dobrego systemu zarządzania efektywnością
W trakcie modułu zostaną szerzej rozwinięte następujące zagadnienia:
a. Cechy, jakimi powinny charakteryzować się mierniki efektywności
b. Optymalna liczba mierników efektywności
c. Mierniki efektywności a dostępność danych do ich raportowania
d. Zasady dotyczące powiązania mierników efektywności ze strategią, celami budżetowymi na dany rok, systemami kontroli jakości jak również systemem motywacyjnym
e. Mierniki efektywności a procesy biznesowe w firmie – mierniki efektywności dla procesów
f. System zarządzania efektywnością skutecznie wspiera podejmowanie decyzji menedżerskich
g. Powiązanie mierników efektywności z projektami poprawy efektywności realizowanymi w firmie
h. Różnice w projektowaniu mierników efektywności dla pionów podstawowych (np. sprzedaż, produkcja) i funkcji wsparcia (np. Finanse, HR)
W trakcie tego modułu uczestnicy poznają cechy dobrego systemu zarządzania efektywnością. Uwaga zostanie skupiona na praktyczności i skuteczności takiego systemu dla celów podejmowania decyzji menedżerskich umożliwiających stałą poprawę efektywności.
4. Moduł 4 - Projektowanie mierników efektywności - warsztat
W trakcie trwania tego modułu zespół zostanie podzielony na dwie grupy. Jedna z grup na podstawie wiedzy teoretycznej pozyskanej w trakcie szkolenia będzie projektować system zarządzania efektywnością dla Pionu Sprzedaży natomiast druga grupa dla pionu HR. Takie podejście pozwoli uczestnikom szkolenia w praktyce zastosować teorię i metodologię przekazaną w trakcie pierwszej części szkolenia. Dla celów warsztatu w sposób zamierzony wybrano tzw. funkcję bezpośrednio biznesową (Pion Sprzedaży) oraz funkcję wsparcia (Pion HR) gdyż zasady projektowania systemów efektywnością w określonych aspektach różnią się w zależności od rodzaju funkcji organizacyjnej.
5. Moduł 5 - System raportowania mierników efektywności
Odpowiedni sposób raportowania i prezentacji mierników efektywności jest bardzo ważny ze względu na ułatwienie menedżerom szybkiego formułowania wniosków jak również znajdowania odpowiednich powiązań i korelacji pomiędzy różnymi wskaźnikami. Kolejny aspekt to określenie zakresu informacji jakie należy raportować na poszczególnych stanowiskach w hierarchii organizacyjnej. W praktyce zupełnie innym zakresem informacji będzie zainteresowany np. Vce Prezes ds. Operacyjnych i pracujący w jego pionie Kierownik ds. Logistyki.
W trakcie tego modułu zostaną przedstawione uczestnikom szkolenia odpowiednie przykłady oraz sformułowane rekomendacje m.in. w jakich przypadkach lepiej jest przedstawiać dane tabelarycznie, w jakich na wykresach a kiedy łącznie. Przedyskutowany zostanie również aspekt stopnia szczegółowości przekazywanych informacji w zależności od pełnionej funkcji w organizacji.
6. Moduł 6 - Organizacja i przeprowadzenie projektu wdrożenia systemu zarządzania efektywnością
Potocznym jest stwierdzenie, że wiele dobrze opracowanych strategii nie przyniosły oczekiwanych rezultatów ze względu na nieumiejętne wdrożenie. Dokładnie to samo można powiedzieć o projektowaniu i wdrażaniu systemów zarządzania efektywnością.
W trakcie tego modułu uczestnikom szkolenia zostanie zaprezentowany przykład rzeczywiście przeprowadzonego projektu zaprojektowania i wdrożenia systemu zarządzania efektywnością. Bazując na tym przykładzie zostaną omówione i przedyskutowane praktyczne aspekty, które potencjalnie będą miały wpływ na powodzenie projektu jak również pozwolą zminimalizować potencjalne ryzyka.