Jedną z głównych trudności przed którą stają strony uczestniczące w handlu międzynarodowym, kiedy negocjują za granicą umowy agencyjne lub dystrybucyjne, jest brak jednolitych przepisów dla tego typu umów. Z tej przyczyny Międzynarodowa Izba Handlowa uznała, że jest miejsce dla alternatywnego rozwiązania, polegającego na zastosowaniu jednolitych zasad umownych, nie opartych na żadnym konkretnym prawie krajowym, ale łączących powszechną praktykę w handlu międzynarodowym z ogólnie uznanymi przez krajowe ustawodawstwa zasadami dotyczącymi agencji i dystrybucji.
Profil uczestników
Osoby negocjujące, zawierające i realizujące kontrakty handlu zagranicznego.
Korzyści dla uczestników
Uczestnik szkolenia, a szczególnie osoba bez wykształcenia prawniczego, uzyska podstawową wiedzę niezbędną do prawidłowego zawarcia umowy agencyjnej lub dystrybucyjnej, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów w krajach UE i niektórych państwach pozaeuropejskich. Będzie miał również świadomość, że przed zawarciem umowy agencyjnej lub dystrybucyjnej, należy dokładnie sprawdzić, czy klauzule umowne nie naruszają obligatoryjnych przepisów w kraju siedziby agenta lub dystrybutora – a w przypadku dystrybutora w krajach UE – także przepisów antymonopolowych. Nabyta wiedza przyda się również uczestnikowi w sytuacji, kiedy sam otrzyma propozycję występowania w charakterze agenta lub dystrybutora.
Program szkolenia
AGENT
- Wprowadzenie
- Terminologia i definicje (agent, umowa agencyjna etc.)
- Przepisy UE dotyczące przedstawicielstwa handlowego (m.in. dotyczące świadczenia wyrównawczego za przysporzenie renomy)
- Państwa, które posiadają obligatoryjne przepisy dotyczące agentów
- Analiza i omówienie klauzul umownych „Jednolitego modelowego formularza międzynarodowej agencji”
- Ogólny komentarz do „Jednolitego modelowego formularza międzynarodowej agencji”
- Strony umowy (zleceniodawca i agent)
- Obszar i produkty
- Dobra wiara i uczciwe postępowanie
- Funkcje agenta
- Przyjmowanie zamówień przez zleceniodawcę
- Zobowiązanie do niekonkurowania
- Organizacja sprzedaży, reklama i targi, Internet
- Zakładane wielkości sprzedaży – gwarantowany minimalny cel
- Subagenci
- Odpowiedzialność finansowa
- Znaki towarowe i symbole zleceniodawcy
- Skargi od klientów
- Wyłączność
- Prowizja agenta
- Sposób obliczania prowizji i jej płatność
- Czas trwania umowy
- Niezakończone transakcje
- Wcześniejsze rozwiązanie
- Świadczenie wyrównawcze za przysporzenie renomy
- Zwrot dokumentów i próbek
- Prawo właściwe
- Zakaz cesji
- Tekst oryginalny
- Załączniki (I-VII)
- Podsumowanie i dyskusji
DYSTRYBUTOR
- Wprowadzenie
- Terminologia i definicje (dystrybutor, umowa dystrybucyjna etc.)
- Przepisy antymonopolowe UE i niektórych innych państw, które mogą mieć wpływ na treść i zakres międzynarodowej umowy wyłącznej dystrybucji
- Państwa, które posiadają obligatoryjne przepisy dotyczące dystrybutorów
- Analiza i omówienie klauzul umownych „Jednolitego modelowego formularza międzynarodowej umowy wyłącznej dystrybucji”
- Ogólny komentarz do „Jednolitego modelowego formularza międzynarodowej umowy wyłącznej dystrybucji”
- Strony umowy (dostawca i dystrybutor)
- Obszar i produkty
- Dobra wiara i uczciwe postępowanie
- Funkcje dystrybutora
- Zobowiązanie do niekonkurowania
- Organizacja sprzedaży, reklama i targi
- Warunki dostawy - ceny
- Zakładane wielkości sprzedaży – gwarantowany minimalny cel
- Poddystrybutorzy lub agenci
- Ceny odsprzedaży
- Sprzedaże poza obszar
- Znaki towarowe i symbole zleceniodawcy
- Poufna informacja
- Zapas produktów i części zamiennych – serwis posprzedażny
- Wyłączna dystrybucja
- Bezpośrednie sprzedaże
- Czas trwania umowy
- Niezakończone transakcje
- Wcześniejsze rozwiązanie
- Świadczenie wyrównawcze za przysporzenie renomy
- Zwrot dokumentów i produktów na składzie
- Rozstrzyganie sporów
- Prawo właściwe
- Tekst oryginalny
- Załączniki (I-XI)
Metodologia szkolenia
W trakcie szkolenia co najmniej jedna godzina zostanie poświęcona na wymianę poglądów w formie dyskusji, ewentualne formułowanie problemów, zadawanie pytań przez uczestników oraz uzyskiwanie na nie odpowiedzi. Pozostały czas przeznaczony będzie na wykłady wzbogacone prezentacją w PowerPoint.
Czas trwania szkolenia 1 dzień szkoleniowy