Jak Napisać Studium Wykonalności Projektów Inwestycyjnych Współfinansowanych ze Środków UE - Szkolenie
CeleCelem szkolenia jest
● poznanie metod, narzędzi i technik umożliwiających przygotowanie studium
wykonalności
● nabycie umiejętności opracowywania analiz finansowych i ekonomicznych niezbędnych w przygotowaniu studium wykonalności i będących ich częścią .
● poznanie dobrych praktyk i najczęściej popełnianych błędów sporządzania SW
● nabycie umiejętności weryfikacji studium wykonalności opracowanych przez
zewnętrznych wykonawców /doradców.
Profil słuchacza / wymogiSzkolenie skierowane jest do
● pracowników jednostek samorządowych którzy przygotowują lub oceniają studium wykonalności
● przedstawicieli przedsiębiorstw i instytucji planujących realizację inwestycji z udziałem środków finansowych UE.
● pracowników firm konsultingowych, niezależnych doradców zajmujących się
pozyskiwaniem funduszy unijnych dla swoich klientów.
Szczegółowe informacjeCzęść I – Studium wykonalności
1. Wprowadzenie
2. Miejsce studium wykonalności w procesie inwestycyjnym
• w jakim momencie tworzyć studium wykonalności
• logika i chronologia prac nad SW
• pre*fesibility study
3. Omówienie zawartości i zasad tworzenia SW pop kątem ubiegania się o wsparcie
UE
• cele oraz logika SW
• wykład na temat zawartości SW
4. Wymagania w zakresie FS dla poszczególnych etapów projektów: case study i
dyskusja
• krótkie omówienie punktu ‘Stan aktualny’, a następnie określenie celów projektu oraz
wskazania planów i dokumenty, które mogą być pomocne w przygotowaniu tego
rozdziału
• praca w grupach nad przypadkiem
• prezentacja poszczególnych grup – uwagi uczestników i prowadzących
• krótkie omówienie punktu ‘Możliwe warianty’, następnie uczestnicy określają, jakie
warianty rozwiązania problemu mogą być brane pod uwagę, określenie logiki
interwencji, wybór najlepszego wariantu a zdiagnozowane problemy
• praca w grupach
• prezentacja poszczególnych grup – uwagi uczestników i prowadzących
• omówienie i dyskusja punktu realizacja projektu oraz stan po realizacji projektu
– omówienie, co się w tym opisie powinno znaleźć; uczestnicy wyrażają uwagi, co
jeszcze można dołączyć, aby lepiej udokumentować realność FS
• omówienie i dyskusja punktów wykonalność instytucjonalna– prowadzący omawia,
co w tej części SW analizie powinno się znaleźć , prosimy także uczestników o uwagi,
jakie jeszcze informacji (źródła danych) można przeprowadzić, aby lepiej
udokumentować realność SW
Część II – Analiza ekonomiczno4finansowa projektu
I. Informacje na temat ekonomiczno 4 finansowej części SW
II. Wprowadzenie do finansów:
• nakłady inwestycyjne na realizację projektu
• źródła finansowania projektu
• przychody ze sprzedaży – kalkulacja przychodów
• prognoza kosztów eksploatacyjnych inwestora
• rachunek zysków i strat dla projektu
• rachunek przepływów pieniężnych inwestora w okresie realizacji i eksploatacji
projektu
• analiza kosztów*korzyści – analiza finansowa projektu
• analiza kosztów*korzyści – analiza ekonomiczna projektu
III. Realizacja tematu: ekonomiczno 4 finansowej części SW: case study
• nakłady inwestycyjne oraz nakłady odtworzeniowe
• koszty operacyjne i amortyzacja
• kapitał obrotowy
• przychody operacyjne
• sprawozdania finansowe (Rachunek zysków i strat)
• kalkulacja luku finansowej i struktury finansowania projektu
• analiza przepływów gotówki (trwałość projektu)
• analiza ekonomiczna
• metody oceny opłacalności finansowej i ekonomicznej projektu (FNPV/C i FRR/C
FNPV/K, FIRR/K, ENPV, ERR, B/C)
• analiza ryzyka projektu
IV. Omówienie najczęściej popełnianych błędów przy sporządzaniu SW
• analiza spójność wewnętrznej projektów z celami działań
• analiza spójność projektów z celami działań
• koszty kwalifikowane i niekwalifikowane
• podsumowanie, pytania i uwagi