Warsztat obejmuje między innymi następującą tematykę:
1. Pobieranie danych ze źródeł zewnętrznych (źródła danych, kwerendy baz danych), zastosowania modułu MS Query.
2. Import i analiza danych z plików tekstowych do Excela.
3. Stosowanie tabel przestawnych jako narzędzia analizy działalności przedsiębiorstwa (np. analiza sprzedaży według różnych kryteriów, analiza danych księgowych).
4. Wykorzystanie zaawansowanych funkcji wbudowanych do rozwiązywania problemów z dziedziny finansów, sprzedaży, prognozowania.
5. Automatyzacja obliczeń za pomocą funkcji budowanych przez użytkownika, korzystanie z nich w innych arkuszach.
6. Optymalizacja rozwiązań złożonych problemów ekonomicznych (np. struktura produkcji, lokaty, kredyty) za pomocą dodatku Solver.
7. Przyspieszenie pracy dzięki wykorzystaniu szablonów.
8. Analiza sprzedaży oraz prognozowanie z zastosowaniem funkcji statystycznych.
9. Budowanie bazy danych na arkuszu, wpisywanie danych, wybór danych za pomocą kryteriów.
10. Tworzenie formularzy elektronicznych w Excelu, wykorzystywanie formularzy do różnych zastosowań.
11. Rejestrowanie, uruchamianie i edycja makr.
12. Wykorzystanie modułu Microsoft Visual Basic do projektowania zaawansowanych obiektów, budowy własnych aplikacji w Excelu, budowy własnych funkcji.
13. Konsolidacja danych pochodzących z różnych arkuszy.
14. Organizacja pracy z programem Excel w sieci komputerowej: jednoczesna praca wielu użytkowników na jednym arkuszu, łączenie arkuszy i skoroszytów za pomocą sieci komputerowej, scalanie danych z wielu arkuszy.
15. Budowanie modeli wielowariantowych z użyciem scenariuszy.
16. Wykorzystanie elementów sterujących (listy, listy rozwijalne, przyciski, pokrętła) do automatyzacji czynności wykonywanych na arkuszach.
17. Graficzna prezentacja danych finansowych za pomocą wykresów (wykresy złożone, wykresy prezentujące wiele serii danych, analiza trendu na wykresie, wykresy niestandardowe, wykresy oparte o dane z tabel przestawnych).
18. Przygotowanie baz danych oraz realizacja korespondencji seryjnej poprzez przenoszenie danych do edytora tekstu Microsoft Word.