PraktykiCelem studiów jest przygotowanie słuchaczy do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (w klasach I-III szkoły podstawowej) zgodnie z europejskimi trendami kształcenia nauczycieli (Sielatycki M., „Kompetencje nauczyciela w Unii Europejskiej” w: TRENDY uczenie w XXI wieku Internetowy magazyn CODN nr 3/2005: 6), a w szczególności do:
· tworzenia dogodnych warunków do uczenia się, czyli: bycia organizatorem procesu uczenia się
· promowania takiego rozwoju kompetencji u uczniów, które pozwolą im, jako pełnoprawnym obywatelom danego państwa, z sukcesem funkcjonować w społeczeństwie wiedzy, co obejmuje: motywację do nauki, nie tylko formalnej, objętej obowiązkiem szkolnym, nauczanie uczenia się, krytyczne przetwarzanie informacji, posługiwanie się komputerem i korzystaniem z wszelkich urządzeń cyfrowych, twórczość i innowacyjność, umiejętność rozwiązywania problemów, przedsiębiorczość, współpracę z innymi, łatwość w komunikacji z innymi, umiejętność poruszania się w kulturze wizualnej,
· kształcenia u uczniów postawy obywatelskiej i społecznej,
· współpracy przy tworzeniu programów nauczania, organizacji procesu kształcenia i oceniania,
· współpracy z rodzicami i osobami ze środowiska lokalnego,
· pracy „w wielokulturowej i zróżnicowanej społecznie klasie,
· włączenia technologii informacyjno-komunikacyjnej do codziennego funkcjonowania uczniów,
· dostrzegania i rozwiązywania problemów,
· stałego poszerzania swojej wiedzy i doskonalenia swoich umiejętności,
· postrzegania siebie jako nauczyciela kompetentnego, skutecznie komunikującego się i działającego w różnych sytuacjach, umiejącego korzystać z nowoczesnych technologii oraz efektywnie radzącego sobie ze stresem;
Szczegółowe informacjeStudia kwalifikacyjne, tzn. nadające kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela (w klasach I-III szkoły podstawowej i w przedszkolach) podstawy prawne:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli oraz ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 7 września 2004 r. w sprawie standardów kształcenia nauczycieli)
Czas trwania studiów podyplomowych: 3 semestry
Studia są płatne. Zajęcia odbywają się w postaci sesji, sobotnio-niedzielnych, zaplanowanych średnio co 2 tygodnie.
Praktyki pedagogiczne są organizowane i realizowane przez słuchaczy studiów podyplomowych we własnym zakresie, zarówno w szkołach podstawowych (oddział przedszkolny i klasy I-III), jak i w przedszkolach (grupy dzieci w wieku 3-5/6 lat). Praktyki można odbywać w placówkach publicznych i niepublicznych ogólnodostępnych, integracyjnych lub z oddziałami integracyjnymi, nie można w placówkach specjalnych. Zatrudnienie na stanowisku nauczyciela w przedszkolu lub w szkole podstawowej zwalnia z realizacji części zadań (np. hospitacji lub prowadzenia zajęć w przedszkolu dla nauczyciela przedszkola lub hospitacji lub prowadzenia zajęć w szkole dla nauczyciela kształcenia zintegrowanego). Zgodnie z obowiązującym prawem Uczelnia nie pokrywa kosztów praktyk.
Program studiów został przygotowany pod kątem nowej Podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych (Załącznik nr 2 do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół) oraz zgodnie z najnowszymi kierunkami w kształceniu nauczycieli i z uwzględnieniem sygnalizowanych przez nich potrzeb.
Studia zawierają trzy bloki tematyczne:
1) blok przedmiotów psychologiczno-pedagogicznych
– obejmujący treści z zakresu psychologii dziecka, kształcenia dzieci zdolnych i o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz podstaw diagnozy i terapii pedagogicznej; 2) blok przedmiotów metodycznych przygotowujących do organizowania kształcenia w zakresie poszczególnych treści nauczania oraz 3) blok przedmiotów rozszerzających, czyli takich, które wzbogacają wiedzę słuchaczy dotyczącą m.in. prawnych podstaw edukacji wczesnoszkolnej, konstruowania programów i podręczników, umiejętności społecznych i komunikacji interpersonalnej, a także radzenia sobie w sytuacjach trudnych (niesienie pomocy w nagłych stanach zagrożenia życia lub zdrowia), radzenia sobie ze stresem, psychoedukacji, wykorzystywania nowoczesnych środków technicznych (np. tablicy interaktywnej).