Profil słuchacza / wymogiSzkolenie przeznaczone jest dla:
* osób, które pragną zostać coachami,
* osób na stanowiskach kierowniczych, które chcą umiejętnie pobudzać swoich podwładnych do rozwoju, korygować ich zachowania oraz pragną wdrażać w zarządzanie metody coachingowe,
* pracowników organizacji, którzy mogą w firmie stosować metody coachingowe wobec innych osób,
* pracowników, którzy w organizacji dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi,
* osób, które chcą się dowiedzieć, jak prowadzić rozmowy, by jak najwięcej skorzystali na nich rozmówcy.
Szczegółowe informacjeCoaching rozwojowy jest niezwykłym narzędziem, które sprawia, że ludzie stają się świadomi swoich możliwości, odkrywają rzeczywiste, własne cele i naprawdę skutecznie je realizują. Żeby stać się coachem, należy zrobić następujące trzy rzeczy: pozbyć się przekonania, że mamy prawo mówić ludziom, co jest dla nich najlepsze, nauczyć się słuchać tego, co mówią i czego nie mówią oraz poznać narzędzia coachingowe. Jeśli jesteś zainteresowany tak pojmowaną sztuką coachingu, to szkolenie jest dla Ciebie. Jeśli chcesz zostać coachem, pomagającym ludziom rozwijać swoje talenty, pokonywać przeszkody, rozwijać skrzydła i osiągać jeszcze więcej, dobrze trafiłeś. Przedstawiamy bowiem ideę coachingu opartą na koncepcjach Josepha O’Connora oraz Roberta Diltsa – coachingu rozwojowego lub tzw. coachingu przez duże „C”. Zarówno na świecie, jak i w Polsce, jest to jedno z najbardziej szanowanych narzędzi pracy nad zmianą, rozwojem i motywacją dla pracowników i menadżerów.
Firmy albo kształcą własnych coachów albo korzystają z wolnych strzelców. Każde rozwiązanie ma swoje zalety. To szkolenie przyda się zarówno osobom, które chcą zostać coachami wewnątrz swojej organizacji, jak i niezależnie, a jednocześnie pragną dowiedzieć się:
-Czy styl pracy coacha w ogóle im odpowiada?
-Czy chcą pracować narzędziami pobudzającymi motywację innych osób, pamiętając że każda osoba sama musi dotrzeć do źródeł swej motywacji i niczego nie można jej narzucić?
-Czy mają w sobie tyle siły, by pokonać wewnętrzną naturalną tendencję każdego człowieka do radzenia, oceniania i podpowiadania?
Korzyści dla Uczestników szkolenia:
-Po szkoleniu Uczestnik zrozumie ideę zmiany oraz samego procesu coachingowego przez duże „C”, diametralnie różniącego się od potocznego rozumienia tego pojęcia.
-Będzie umiał poprowadzić rozmowę coachingową i rzeczywiście pomagać innym osobom zgodnie z regułami tej metody (przy założeniu, że to początek pracy, gdyż dopiero praktyka czyni mistrza).
-Będzie wiedział, jak pomagać innym w formułowaniu ich celów, będzie diagnozował przeszkody, które nie pozwalają ludziom rozwijać skrzydeł, będzie docierał do ukrytych zasobów innych osób.
-Nauczy się zadawać pytania, które dokonają zmiany w sposobie myślenia osoby, z którą pracuje jako coach.
-Poczuje na własnej skórze (dzięki warsztatom), co to znaczy nie oceniać, nie radzić, nie podpowiadać.
-Będzie wiedział, które tematy zgłaszane przez klienta nadają się do pracy coachingowej, a które do innych form wsparcia, np. szkoleń, consultingu, doradztwa itd.
Metody pracy jakie stosujemy podczas szkolenia:
Praca indywidualna, praca warsztatowa w grupach dwu- i trzyosobowych, dyskusje moderowane, ćwiczenia grupowe.
Program szkolenia: Wstęp
Rodzaje coachingu – czym tak naprawdę jest coaching rozwojowy?
Trening, terapia, mentoring, doradztwo, consulting i coaching – różnice
Kluczowe założenia dotyczące coachingu
Primum non nocere, czyli o bardzo delikatnej roli coacha
O tym, co najtrudniejsze, czyli jakie cechy właściwie powinien posiadać dobry coach?
Dwa modele pracy z klientem biznesowym – początek współpracy
Coach pracujący wewnątrz swojej organizacji i coach niezależny – cienie i blaski
Zadania coacha pracującego w strukturach firmy
Zadania coacha niezależnego
Czym jest spotkanie ze sponsorem?
Pierwsza rozmowa z klientem – co ustalamy?
Każdy casting ma dwa końce, czyli o tym, że nie tylko klient wybiera coacha, ale także coach wybiera klienta
Struktura pracy z klientem
Przebieg procesu coachingowego – podział na sesje, wyznaczenie celu i kontrakt, cykliczność spotkań, długość spotkań, zadania domowe, podsumowanie procesu.
Trudności związane z warunkami stawianymi przez klientów – potrzeba elastyczności i wyznaczania granic
Ustalenie celu
Co ludzie nazywają celami? Czyli o tym, że cele głoszone przez klienta bardzo rzadko są nimi naprawdę.
Kryteria oceny celów
Cele długo- i średniofalowe, cele krótkoterminowe
Dlaczego klient podczas procesu coachingowego pracuje zarówno z celami doraźnymi, jak i długofalowymi?
Konsekwencje pracy bez celów długofalowych
Gdy klient nagle pragnie zmienić cel
Poziomy neurologiczne Roberta Diltsa
Dlaczego znajomość poziomów Diltsa jest kluczowa dla pracy coacha?
Diagnoza tego miejsca, w którym klient chce dokonać zmiany z perspektywy poziomów neurologicznych
Swobodna rozmowa z klientem z każdego poziomu
Praca z wartościami klienta
Czym jest analiza wartości serca (Core Value)
Konflikt wartości – jak sobie radzić?
Wartości jako drogowskaz podczas półrocznej pracy z klientem