CeleSzkolenie przygotowujące do samodzielnego planowania, przeprowadzania i dokumentowania wewnętrznych audytów systemów zarządzania środowiskowego wg normy ISO 14001.
Profil słuchacza / wymogiSzkolenie przeznaczone jest dla osób reprezentujących organizacje, które mają już wdrożony system zarządzania środowiskowego wg norm ISO 14000, są w trakcie jego wdrażania lub planują wdrożenie oraz dla osób chcących zajmować się audytowaniem systemów jakości. Szkolenie prowadzone jest według normy dotyczącej audytowania PN-EN ISO 19011:2003, z uwzględnieniem różnych technik audytowania i psychologicznych aspektów audytu. Obejmuje wykłady, ćwiczenia i pracę w grupach.
Tutuł uzyskanyZaświadczenia: Po ukończeniu szkolenia i pozytywnym zdaniu egzaminu uczestnicy otrzymują (w j. polskim i j. angielskim)
Szczegółowe informacjeProgram szkolenia: 1. System Zarządzania Środowiskiem ISO 14001– wiadomości ogólne.
2. Audytowanie Systemów Jakości i Środowiskowych– zapoznanie się z normą ISO 19011.
3. Terminy i definicje – podstawy audytu.
4. Zasady i techniki audytowania.
5. Fazy audytu: zainicjowanie audytu, przegląd dokumentacji, przygotowanie audytu (ćwiczenie: planowanie audytu, techniki audytowania).
6. Wykonanie audytu – spotkanie otwierające, komunikacja (ćwiczenie: pytania kontrolne – wykład).
7. Psychologia audytu:
- Wprowadzenie do psychologii audytowania
- Asertywność, pokonywanie barier niechęci do audytora
- Komunikacja podczas audytu
- Kompetencje audytorów: wiedza i umiejętności, cechy osobowościowe
- Utrzymywanie i doskonalenie kompetencji
- Ocena audytora – metody oceny (ćwiczenie: kryteria dla audytorów)
8. Proces dochodzenia do wniosków z audytu, gromadzenie informacji, rodzaje pytań (wykład i ćwiczenie).
9. Ustalenia z audytu – niezgodności (ćwiczenie: zapisywanie niezgodności).
10. Wnioski z audytu – spotkanie zamykające – raport z audytu – zamknięcie audytu.
11. Przeprowadzenie audytu wewnętrznego (symulacja).
12. Działania poaudytowe – działania korygujące i zapobiegawcze.
13. Egzamin końcowy – test. Metodologia: Interaktywna prezentacja zagadnień szkolenia; dyskusja i wymiana doświadczeń uczestników, trenowanie sytuacji interpersonalnych przez uczestników; analizy przypadków i scenek audytowych, ćwiczenia do wykonania indywidualnie i grupowo.