Asertywność w kontaktach z pacjentem
Lekarze, mają stały kontakt z ludźmi, którzy przeżywają silne emocje, zatracają zdolność logicznego myślenia, stają się zdeterminowani i zdecydowani zrobić wszystko dla siebie i swoich bliskich, nie dbając o wszystkich innych, nie zastanawiając się nad konsekwencjami swojego postępowania.
Są to sytuacje wymagające od lekarzy:
-
radzenia sobie ze złością, gniewem pacjentów bądź ich rodzin
-
radzenia sobie z agresywnymi zachowaniami pacjentów
-
odmawiania żądań czy próśb pacjentów i ich bliskich
-
radzenia sobie z oskarżeniami, obwinianiem
-
radzenia sobie z zastraszaniem
-
radzenia sobie z manipulacjami
-
radzenia sobie w sytuacjach psychicznego szantażu
-
radzenia sobie w relacji z pacjentami, którzy przychodzą do lekarza nie tylko ze względów medycznych (ale np. potrzebuja zainteresowania, wsparci, wysłuchania itp.)
W tych wszystkich sytuacjach chodzi zarówno o to, aby lekarz potrafił w nich dbać o swoje prawa, zadbać o swoje potrzeby, ale z drugiej strony, aby pacjent czy rodzina pacjenta też miała poczucie, że ich prawa są szanowane.
Szkolenie jest poświęcone tym wszystkim zagadnieniom. Podczas zajęć uczestnicy w praktyce sprawdzają skuteczność różnych metod radzenia sobie w takich i podobnych sytuacjach.
Podczas szkolenia zostaną poruszone następujące kwestie:
-
Postawa agresywna, uległa i lekceważąca w kontaktach z pacjentami i ich bliskimi – przyczyny, przejawy i konsekwencje
-
Postawa asertywna – jej przejawy i konsekwencje stosowania
-
Umiejętność odmawiania (m.in. mówienie „nie”)
-
Manipulacje – przyczyny i możliwości demaskowania – przechodzenie do rzeczywistej współpracy
-
Metody obrony przed wzbudzaniem w sobie nieuzasadnionego poczucia winy