Szczegółowe informacjeAdministracja publiczna stanowi nieodzowny, integralny element otaczającej nas rzeczywistości. Większość z nas, nie licząc wiedzy zdobytej jeszcze w szkole, poznaje organizację i funkcjonowanie administracji publicznej głównie przez doświadczenie, a także na podstawie informacji, jakie docierają do nas za pośrednictwem mediów. Tak wykształcone wyobrażenie o administracji, jakkolwiek w wielu fragmentach odpowiadające rzeczywistości, a nawet niejednokrotnie wzbogacone o praktyczny wymiar jej funkcjonowania, nie może jednak dać pełnego obrazu zjawiska. Takiego obrazu, z uwagi na ramy czasowe, nie jest w stanie dostarczyć również niniejszy kurs. W znacznej mierze powinien on jednak pozwolić usystematyzować i poszerzyć posiadaną już wiedzę na temat administracji publicznej, czyniąc ją zarazem bardziej zrozumiałą.
Cel kursu:
Celem kursu jest dostarczenie podstawowych informacji na temat organizacji i zasad funkcjonowania administracji publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej. W kursie omówione zostaną m.in. zagadnienia z zakresu ogólnej wiedzy na temat zjawiska administracji publicznej, atrybutów tej administracji, zasad kształtujących jej ustrój. Przekazane zostaną również informacje na temat rodzajów podmiotów wykonujących administrację publiczną oraz więzi organizacyjnych łączących te podmioty. W podstawowym zakresie scharakteryzowany będzie także system kontroli administracji publicznej. Ukazana zostanie aktualna organizacja administracji publicznej Rzeczypospolitej Polskiej oraz przybliżony zakres zadań jej organów na szczeblu centralnym oraz terenowym. Uczestnik kursu pozna teoretyczne aspekty tematu oraz uzyska umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy w praktyce.