Materiał szkoleniowy będzie przekazywany uczestnikom szkoleń poprzez wykłady trenera oraz ćwiczenia połączone z case study. W trakcie wykładów i ćwiczeń wykładowca będzie korzystał z sprzętu multimedialnego: projektora cyfrowego oraz rzutnika. Po każdej części teoretycznej jest blok ćwiczeń. Uczestnicy szkolenia zostaną podzieleni na mniejsze grupy 2-3 osobowe.
Opracowane prezentacje multimedialne będą wzmacniały przekaz wiedzy, wyniki ćwiczeń prezentowane na rzutniku folii umożliwią utrwalenie zdobytej w trakcie części teoretycznej wiedzy.
Czas trwania
16 godzin dydaktycznych - 2 dni
Program szkolenia
- 5S - podstawowe definicje, terminy, założenia filozoficzne i organizacyjne
- 1S - sortowanie; separacja rzeczy niepotrzebnych; strategia czerwonych etykietek,
- 2S - systematyka; oznaczenie rzeczy potrzebnych, definiowanie miejsca przeznaczenia rzeczy, eliminacja strat wynikających z działań nieproduktywnych;
- 3S - sprzątanie; co, jak i kiedy należy sprzątać, powiązanie programu 5S z TPM, pracownik właścicielem maszyny
- Wdrażanie programu 5S - przygotowanie i wdrożenie pierwszych trzech
- Przygotowanie planu wdrożenia, promocja, rozdział zakresów odpowiedzialności, grupa sterująca
- Zaangażowanie pracowników - radzenie sobie z oporem wśród załogi
- Wykorzystanie innych istniejących w przedsiębiorstwie systemów (instrukcje jakościowe, TPM, obsługi maszyn, regulaminy pracy, wynagradzania, programy motywacyjne itp.)
- 4 S - standaryzacja; (wizualizacja, postępów wdrożenia programu, ustalanie punktów kontrolnych tworzenie procedur)
- 5 S - samodoskonalenie; utrzymanie standardów, audyty, kontrola codzienna, zakres odpowiedzialności kierownictwa, mistrzów, team leaderów i pracowników)
- Mamy 5S i co dalej? - wdrożenie 5S to niezbędny początek
- A może 6S?