Powstanie specjalności
„e-administracja” to odpowiedź Uczelni na potrzeby rynku pracy. We współczesnym świecie administracja elektroniczna dynamicznie wypiera administrację papierową. W związku z tym istnieje zapotrzebowanie na specjalistów, którzy oprócz umiejętności posługiwania się ogólną wiedzą z zakresu prawa i administracji, będą potrafili efektywnie korzystać z technologii informacyjnych i telekomunikacyjnych w administracji publicznej i gospodarczej.
Cel kształcenia:
Celem studiów jest przygotowanie studentów do zarządzania wiedzą z wykorzystaniem narzędzi informatycznych w jednostkach administracji publicznej oraz do prowadzenia przez nich projektów informatycznych w administracji rządowej i jednostkach samorządu terytorialnego. Celem studiów jest także wyrobienie u studentów nawyku na zdobywanie nowych umiejętności i poznawania nowoczesnych technologii. Dzięki temu będą w stanie podnieść, jakość świadczonych usług publicznych.
Studia na specjalności „e-administracja” koncentrują się na poznawaniu:
- możliwości wykorzystania nowych technologii informatycznych w działalności administracji publicznej, w tym funkcjonowania systemów obiegu dokumentów, baz danych, arkuszy kalkulacyjnych, systemów pracy grupowej i komunikowania się elektronicznego
- zasad tworzenia bezpiecznych baz danych i ich wykorzystania
- komputerowego systemu wspomagania zarządzania finansami publicznymi i prowadzenia zamówień publicznych
- nowoczesnych narzędzi kontroli i audytu w administracji publicznej.
Absolwent specjalności „e-administracja” zna:
- podstawy prawne administracji elektronicznej, jej systemy
- nowe technologie informacyjno-komunikacyjne w administracji
- elektroniczny obieg dokumentów w administracji publicznej
- podstawowe programy oraz zasady bezpieczeństwa w sieci
- zastosowanie systemów IT w administracji
- podstawy prawne ochrona własności intelektualnej.
Perspektywy zawodowe:
Absolwent tej specjalności będzie wysoko wykwalifikowanym specjalistą, posiadającym umiejętności cenione na współczesnym rynku pracy. Wyróżniać go będzie znajomość prawa z zakresu administracji oraz praktyczna wiedza i umiejętności dotyczące sporządzania i obiegu dokumentów elektronicznych, procedury pracy w sieci, podpisu elektronicznego oraz obsługi urządzeń i programów elektronicznych. Absolwent „e-administracji” zostanie przygotowany do pracy urzędniczej w administracji publicznej i gospodarczej oraz wszelkich instytucjach współpracujących z administracją publiczną, np. prowadzących licytacje elektroniczną, wymianę dokumentów, składających oferty lub zapytania.
PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO:1. Język obcy
2. Przedmiot humanistyczny I
3. Przedmiot humanistyczny II
4. Metodyka badań i pisania pracy dyplomowej
5. Organizacja ochrony środowiska
6. Ochrona własności intelektualnej
7. Prawo międzynarodowe
8. Technologie informatyczne
9. Wychowanie fizyczne (studia stacjonarne)
PRZEDMIOTY PODSTAWOWE:
1. Wstęp do prawoznawstwa
2. Historia administracji
3. Nauka administracji
4. Konstytucyjny system organów państwowych
5. Prawo administracyjne
6. Postępowanie administracyjne
7. Organizacja i zarządzanie w administracji publicznej
8. Makro i mikroekonomia
9. Publiczne prawo gospodarcze
PRZEDMIOTY KIERUNKOWE:
1. Prawo cywilne z umowami w administracji
2. Prawo pracy i prawo ubezpieczeń społecznych
3. Finanse publiczne i prawo finansowe
4. Socjologia i metody badań socjologicznych
5. Prawo zamówień publicznych
6. Prawo karne i prawo wykroczeń
7. Instytucje i źródła prawa Unii Europejskiej
8. Statystyka z demografią
9. Legislacja administracyjna
10. Postępowanie egzekucyjne w administracji
11. Techniki negocjacji i mediacji w administracji
12. Ustrój samorządu terytorialnego
13. Elektroniczna administracja
14. Podstawy prawa rolnego
15. Ustrój i administracja państw Unii Europejskiej
PRZEDMIOTY SPECJALNOŚCIOWE:
1. Podstawy prawne nowych technologii.
2. Nowe technologie informacyjno-komunikacyjne w administracji.
3. Elektroniczny obieg dokumentów w administracji publicznej.
4. Systemy informatyczne w administracji.
5. Elektroniczny system zamówień publicznych.
6. Wykład fakultatywny
7. Seminarium dyplomowe